Harjoitusaluksesta täysin poikkeavan rakenteen suunnittelu toi mukanaan myös lukuisia ratkaistavia ongelmia. Ensimmäinen asia oli se, että painopisteen ollessa entistä ylempänä, myös sen ohjattavuus oli tasapainon heikentyessä entistä haasteellisempaa. Ei, että harjoitusaluksen ohjaaminenkaan olisi sujunut yleensä mitenkään mallikkaasti, vaikka sen painopiste oli pyritty pitämään mahdollisimman alhaalla sillä, että sen ohjaamon oli sijoitettu aluksen sivulle. Ohjaus- ja painopisteongelmaa ei kuitenkaan ratkaistu lisäämällä alusta ohjaavien moottorien määrää, kuten olisi saattanut olettaa, vaan vähentämällä ne vain yhteen. Miten lisämoottorien poistaminen olisi voinut parantaa kuumoduulin tasapainoa ja ohjattavuutta? Mielestäni ei mitenkään. Päinvastoin, sen ohjaaminen, ainakin näin teoriassa, olisi saattanut helposti muuttua entistäkin vaikeammaksi.
Lähikuva RCS-suuttimista, jotka oli sijoitettu kuumoduulin (LM) kulmiin. Aluksen viimeistelyn taso puhuu puolestaan. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.