maanantai 23. huhtikuuta 2012

Apollo & LM training (part 1)





Eräs kriittinen osa NASAn Apollo -avaruuslentoja oli Kuuhun laskeutuminen ja sieltä nouseminen. Osana Apollo -projektia The Bell Aerosystems valmisti vuonna 1964 ensimmäisen prototyypin ilma-aluksesta, jonka avulla pilottien ja astronauttien oli tarkoitus harjoitella Kuuhun laskeutumista ja sieltä nousemista, mutta Maan pinnalla. Näitä harjoitusaluksia kutsuttiin alkujaan nimellä "Lunar Landing Research Vehicle" (LLRV) sekä hieman myöhemmässä vaiheessa "Lunar Landing Training Vehicle" (LLTV). Tuleva, varsinaisilla avaruuslennoilla käytettävä kuumoduuli (Lunar Module, LM) tulisi osittain pohjautumaan LLRV- ja LLTV-aluksilla suoritettuihin testeihin, vaikka varsinainen kuumoduuli tulikin olemaan rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan täysin erilainen.

NASA aloitti LLRV-testaukset lokakuun 1964 lopussa Ewdardsin lentotukikohdassa testipilottina tuolloin toimineen Joe Walkerin ohjauksessa. Ensimmäisessä testilennossa NASAn mukaan LLRV-aluksella päästiin sangen vaatimattomasti ainoastaan noin 3 metrin korkeuteen, mutta testien edetessä, ja muiden testipilottien myötä viimeistään vuonna 1965 kerrottiin savutetun parhaimmillaan jo satojen metrien korkeus. Apollo-skeptikot tosin väittävät, että NASA olisi väärentänyt näitä kuvia, joissa LLTV/LLRV -alus olisi ollut kuvattuna satojen metrien korkeudessa. Kyseisellä aluksella kun ei ollut mahdollisuus nousta niin korkealle, ja kyseisistä kuvista puuttuvat moottorista tulleen savun ja ilmanpaineen merkit.

Tämä laite sai testaajilta pian lempinimeksi "The flying bedstead" ja "the pipe rack", eli "lentävä vuode" ja "piippuhylly" sen epävakaisuuden johdosta. Tulevien astronauttien oli kuitenkin välttämätöntä harjoitella Kuuhun laskeutumista erillisellä ilma-aluksella, jotta varsinaista kuumoduulia olisi osattu paremmin ohjata. Nämä harjoitukset muodustuivat silti usein vaarallisiksi. Erityisenä ongelmana oli erityisesti LLTV/LLRV:n pitäminen vakaana aluksessa olevilla sivusuuttimilla, samoin kuin laskeutuminen hallitusti niiden avulla.

LLTV oli varustettu kolmella moottorilla, joista keskimmäisen oli tarkoitus simuloida Kuun painovoimaa, ja kahdella muulla moottorilla laitetta oli tarkoitus ohjata ja säätää sen korkeutta. Ohjaamo oli sijoitettu laitteen reunalle, koska mahdollisimman matalan painopisteen avulla kautta pyrittiin parantamaan aluksen tasapainoa. Silti tasapainon pitäminen oli vaikeaa, aluksen kun väitettiin kallistuvan jatkuvasti vaarallisesti. Aluksen tekniikassa kerrottiin myös esiintyneen erilaisia toimintahäiriöitä. Näitä LLRV/LLTV-aluksia valmistettiin kaikkiaan viisi kappaletta, joista kolme tuhoutui harjoitusten aikana.



S-68-31664: Astronautti Neil Armstrong pelastautui
täpärästi heittoistuimen avulla LLTV-aluksesta
Ellington Air Force Basessa 6. toukokuuta 1968. 
Laite oli hetkeä aiemmin kallistunut vaarallisesti 
laskeutumisharjoituksen aikana.
Neil Armstong laskeutuu laskuvarjolla
LLTV-onnettomuden jälkeen.

Tämä kuva on LLTV-onnettomuudesta,
joka tapahtui 29.1.1971.

Tätä NASAn Dryden Flight Research Centerissä
vuonna 1965 otettua LLRV-harjoituskuvaa
väitetään kuvamanipulaatioksi. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.