perjantai 22. kesäkuuta 2012

Did NASA fake the Apollo mission? (part 11)

On aika mennä Apollo -avaruuslentojen osalta perimmäisten kysymysten äärelle? Miksi ihmeessä kuva- ja filmimateriaalia on väärennetty, jos kerran Kuussa on käyty? Vai onko sittenkään? Vai oliko niin, että Kuussa oli kyllä käyty Apollo-ohjelman puitteissa, mutta kuva- ja filmiateriaalia on väärennetty jostain muusta syystä?

NASAn hieman harvinaisemmassa
kuukuvassa näkyy outo kohde
taivaalla. Vai onko se vain repeytymä
studion mustassa taustalevyssä?
Koko Apollo -vyyhti on valtavan moniulotteinen ja myös monimutkainen, jonka eri osa-alueista myös tiedemiehet ja professorit kiistelevät keskenään, eikä oma kompetenssini riitä tieteellisten yksityiskohtien arviointiin, kun eivät tiedemiehetkään ole asioista samaa mieltä. Joka tapauksessa, perustelut kuulentojen puolesta ovat edelleen erittäin vakuuttavia ja kyseessähän on myös virallinen osa ihmiskunnan historiaa. Vastapainona ovat taas viime vuosikymmenien aikana esiin nousseet lukuisat ristiriitaisuudet, epäselvyydet ja epäilyt näihin lentoihin liittyen, joihin tulisi löytää vastaus. Kuvien ja filmien väärentämisen lisäksi ristiriitaisuuksia kun on löydettävissä Apollo -avaruuslentojen lukuisista muistakin osa-alueista. Tunnetuimpia näistä onkin jo nostettu esille tämän blogin myötä. Tosin, osa ristiriitaisuuksista ja epäselvyyksistä johtunee varmasti myös siitä, että niitä ovat arvioimassa nk. maallikot, joilta puuttuu alan tieteellinen pätevyys.

Joka tapauksessa, NASA ei myönnä ensimmäistäkään epäselvyyttä, eikä edes sitä, että mitään materiaalia olisi väärennetty, joten on yritettävä muutoin selvittää ja päätellä mitä on todellisuudessa tapahtunut. Mahdollista kun on, samoin kuin toivottavaa, ettei kuva- ja videomateriaalin väärentämistä lukuunottamatta mitään suurempaa huijausta ole tapahtunut. Eli  Kuussa on oikeasti käyty, ja kuvaustilanteiden lavastukset oli tehty jostain muusta syystä. 
Esitän kuitenkin eri puolilta tihkuneiden tietojen, huhujen  ja viitteiden perusteella joitakin päätelmiä ja hypoteesejä mitä on saattanut - kaikkein hurjimmillaan - tapahtua Apollo 11 -avaruuslennon osalta. Sama periaate pätee luonnollisesti myös muihin miehitettyihin Apollo -lentoihin. Nämä esitetyt päätelmät kuulostavat kieltämättä utopistisilta, eli niiden tulee olla vain hallusinaatioita?



Miksi sitten miehitetyt kuulennot ylipäätään päätettiin simuloida? Siihen voi olla olemassa useampia vaihtoehtoja. Useimmiten esille nostettu vaihtoehto on se, että NASAlla oli tiedossa, ettei Maan kiertoradan ulkopuolelle ollut Apollon puitteissa mahdollista mennä. Useammasta syystä, yksistään jo sen johdosta, että van Allenin vyöhykkeen säteilyarvot olivat hengenvaarallisia kuulennolla, sillä ne olisivat tappaneet ihmisen moninkertaisesti. Lisäksi esimerkiksi Saturn V -kantoraketin ja kuumoduulin (LM) toiminnassa oli havaittu ylitsepääsemättömiä ongelmia. Oli syy sitten nämä tai jokin muu, niin ilmeistä joka tapauksessa oli, että NASA tiesi mitä Kuussa todellisuudessa oli, eikä sitä voitu julkistaa koko maailmalle valokuvien muodossa.

Mikäli kuukävelyiden videot olivat lavastettuja, oliko siitä sitten jo sovittu kun AAP-testit ja niiden tallennukset aloitettiin syksyllä 1965? Mahdollisesti, mutta ei välttämättä, sillä kyseessä olisi saattanut olla siinä vaiheessa vain puhtaasta simulaatiosta, ja mahdollinen päätös tallenteiden käyttämisestä lavastuksiin olisi voitu tehdä myös myöhemminkin. Kuitenkin nähdäkseni viimeistään vuoteen 1967 mennessä, jolloin kuukiviä alettiin systemaattisesti kerätä ja, johon ajoittui myös Apollo 1 -tragedia.

Ajatus oli yksinkertainen. Maailmalle tuli näyttää, että NASA onnistui tavoitteessaan Kuun valloituksen osalta ja, että siellä ei ollut muuta kuin hiekkaa ja kiviä. Illuusion toteuttaminen ei kuitenkaan tulisi olemaan helppoa, sillä esityksen tulisi olla visuaalisesti uskottava koko maailman silmissä. Valokuvien lisäksi ihmisten oli myös nähtävä kuukävelyt omista televisioistaan, jotta tapahtuma olisi yleisesti hyväksytty. Uskottavuutta tultaisiin lisäämään myös sillä, että kuulennot tultaisiin simuloimaan useampaan otteeseen.

Apollo moon videos (hypothesis)

Kuvaprojisointia simuloidusta Kuun
pinnasta vuonna 1965.
Ensimmäiset kuvankäsittely -ja 3D-mallinnusohjelmat oli kehitetty 60-luvulla NASAssa Apollo-ohjelman yhteydessä. NASAlla oli käytössä jo 60-luvun loppupuolella nk. kuvaprojisointitekniikkaa (renderöintiä), jonka yhteydessä Kuun pinta oli simuloitu erittäin tarkasti kolmiulotteisesti. Näin oli tehty myös Apollo-alusten osalta, jotka oli mallinnettu kolmiulotteisesti, käytännössä kuvattu useasta eri kuvakulmasta ja etäisyydeltä. Langley Research Centerissä Kuuhun laskeutuvaan simulaatioaluksen ikkunaan oli tuotettu 3D-rasterimalli Kuun pinnasta, joka sitten projisoitui aluksen paikan mukaisesti. Simulaattoreiden ikkunakuvaruuduissa Langleyssä oli pyörinyt täydellinen liikkuva ympäristö, eli käytännössä Kuunpinnan simulaatio tarkkoine rasteripintoineen. 

Kyseessä oli kuvaprojisoinnista, jossa eri otoksissa rasteripohjaisessa mallissa kullakin pikselillä oli oma vastinpisteensä. Kohteen kääntäminen  siirsi pikiseliä alkutilanteesta lopputilanteeseen kuva kuvalta lyhintä vektoria pitkin. Avainpisteiden avulla Langleyssä ollut IBM-tietokone laski väliin jääneet perspektiivinäkymät lyhintä reittiä käyttäen, esimerkiksi simulaatioaluksen "laskeutuessa Kuun pinnalle". Kyseessä on sangen yksinkertainen, mutta näyttävä tekniikka, jossa varjotkin liikkuvat projisoinnin mukana. Lopputulos oli suhteellisen uskottavaa jo 60-luvun loppupuolella.



Kuutausta pyöri Apollo-filmeissä yleensä analogisena ja alus projektio-ohjelmoituna. Kuun kiertoradalla kuvan vilkkumisen ja heikon kuvaresoluution NASA kertoi johtuvan pitkästä etäisyydestä. Kuva oli todellisuudessa kuitenkin tuotettu 3D-mallinnuksen, kuvaprojisoinnin sekä pienoismallien avulla. Käytetty tekniikka ei kuitenkaan ollut tuolloin aivan täydellistä, sillä joissakin näkymissä aluksen liikkuessa pehmeästi taustalla oleva kuumaisema etenee samanaikaisesti välillä nykimällä eteenpäin. 
Katso: http://www.youtube.com/watch?v=Yb3xrKvUVTo


Tämä NASAn filmistä tehty kooste on esittävinään Apollo 11 -kuumoduulin
nousuosan lähestymistä huolto- ja komentomoduulia telakoitumista varten.
Tausta ei kuitenkaan ole uskottava, kyseessä kun on studiolavastus.

Avaruusaluksen pienoismalli oli kiinnitetty lasialustaan ja kuvattu
kuumaisemaa vasten  Apollon simulaatioiden aikana.

Apollo 17 ja kuukivinäytteiden ottoa.
Mitäpä jos NASA olisi tosiaan hyödyntänyt aikaisempia simulaatioita kuufilmeissään? Oletettavasti tällöin simulaatiotilanteet olisivat autiomaan osalta toteutettu yöaikaan, ja mukana kuvauksissa olisi ollut lukuisia keinotekoisia valonlähteitä, kuten suuritehoisia valonheittimiä, joilla olisi saatu vaikutelma kirkkaasta Auringon tuottamasta valosta. Itseäni on pistänyt kuukävelyiden filmeissä silmään, että "Auringonvalo" tuli aina suunnasta, jota filmikamera ei kuvannut, jonka johdosta Aurinkoa ei milloinkaan suoraan näy filmeissä. Oliko se vain sattumaa, vai voisiko se johtua kenties siitä, että mikäli "Aurinkoa" olisi kuvattu, olisi lavastustilanne eittämättä paljastunut? Toinen itseäni ihmetyttänyt asia on se, että miksi näkemilläni videoilla astronautit eivät milloinkaan ota still-valokuvia Hasselblad-kameroillaan? Missä välissä ne tuhannet valokuvat oikein otettiin?

Joka tapauksessa, kuvattua filmiä olisi lisäksi pitänyt hidastaa jälkikäteen noin puoleen antaakseen uskottavan vaikutelman kevyemmästä Kuun painovoimasta. Tätä vaikutelmaa olisi voitu tehostaa astronautista korkeaan nosturiin kiinnitetyllä ohuella metallivaijerilla. Simulaatioiden esittäminen aitoina materiaaleina olisi edellyttänyt lisäksi sitä, että filmin kontrastia ja väritasapainoa olisi muutettu, samoin kuin lisätty jälkikäteen astronauttien ja ADF-keskuksen välisiä simulaatio- tai käsinkirjoitettuja keskusteluita, tarvittaessa hidastettuun filmiin. Samoin piippaukset olisi pitänyt lisätä. Tämä olisi ollut kuitenkin suhteellisen helposti tehtävissä, jopa 60-luvun tekniikalla. Mikäli näin olisi toimittu, filmit ja astronauttien ja "valvontakeskuksen" väliset ääninauhat olisivat saattaneet olla tallennettuja parhaimmillaan jo useampi vuosi ennen varsinaisia avaruuslentoja. NASAn Langley Research Centerillä olisi ollut tällöin runsaasti editointiaikaa ennen kuin nauhoja tultaisiin hyödyntämään lavastusten yhteydessä.


 
Tässä NASAn julkaiseman filmin still-kuvassa on
Apollo 16 -astronautti John Young ensimmäisen kuukävelyn
(EVA - Extra-vehicular Activity) aikana 21.4.1972.

Tässä NASAn julkaiseman filmin still-kuvassa on
Apollo 16 -astronautit John Young ja Charles Duke toisen
kuukävelyn (EVA 2) aikana 22.4.1972. Kyseinen kuukävely
tehtiin useamman kilometrin päässä edellisestä, silti etualalla
olevat kivet ovat täsmälleen samoja kuin edellisenäkin päivänä
kuvatussa filmissä. Miten tämä on mahdollista? Kysyttäessä
asiaa NASAlta heidän selityksensä oli, että he olivat merkinneet
filmit väärin, ja kyseessä oli todellisuudessa sama kuukävely.

Kieltämättä, kuukävelyiden (EVA) videoilla on havaittavissa monenlaista enemmän tai vähemmän outoja asioita. Miten on mahdollista, että astronautteja kuvaava kamera kääntyy itsekseen, voitiinko sitä tosiaan kauko-ohjata maasta käsin, kuten NASA väittää? Miten ihmeessä jalustalla olevan videokameran virransaanti toimi, akuillako muka? Miksi astronauttien yläpuolella näkyy toisinaan kummallisia heijastuksia, ikään kuin siellä olisi metallivaijeri? Miten astronautit onnistuvat pomppimaan pystyyn niin helposti ilman apuja kaatumisensä jälkeen? Miksi astronautit käyttäytyvät niin huolettomasti Kuussa? Miten kuuauton renkaiden ilmaan nostaman hiekan kuuluu tippua ilmasta? Entä kuuluuko lipun heilua Kuussa? Johtuvatko nämä outoudet ainoastaan täysin erilaisesta ympäristöstä Maahan verrattuna? Kyseisestä poikkeavasta ympäristöstä johtuen maallikon onkin hieman hankalaa sanoa täydellä varmuudella - yksistään näitä videoita katsomalla - ovatko videot lavastettuja vai eivät. Mutta NASAlla oli ainakin mahdollisuus myös niiden lavastamiseen.
Voiko lippu heilua tyhjiössä?
Nostettakoon esille väite, jonka mukaan näitä Apollo-videoita olisi tehty myös yhteistyössä Walt Disneyn studioiden kanssa. Totta on, että kantoraketin pääsuunnittelija Wernher von Braun oli tuntenut Walt Disneyn 40-luvun lopulta saakka, he olivat olleet siitä lähtien ystäviä ja tiiviissä yhteydenpidossa, ja Disney oli sittemmin myös vieraillut NASAn tiloissa Apollo-ohjelman puitteissa lukuisaan otteeseen. Von Braun oli myös vieraillut Disneyn studioilla lukuisaan kertaan.

Disney oli aiemmin tehnyt yhteistyössä von Braunin ja avaruushallinnon kanssa useita elokuva- ja tv-projekteja 50-luvulla, joita olivat esimerkiksi "Man and the Moon", "Man in Space", sekä "Mars and Beyond". Niihin liittyen oli käytetty Disneyn tiloissa rakennettua tarkkaa Kuun pienoismallia sekä elokuvastudioiden viimeisintä teknistä osaamista. Näissä fantasioissa kuvattiin kuinka Yhdysvallat on lähitulevaisuudessa valloittamassa avaruuden. Disney ja von Braun julistivat yhdessä julkisuudessa avaruuden valloittamiseen liittyvän tavoitteensa jo pari vuotta ennen presidentti Kennedyn julistusta. Vuonna 1960 ilmestyi von Braunin tieteiselokuva "First Men to the Moon" - Disneyn tuotantona, joka enteili tulevaa Kuun valloitusta. Näissä Disneyn tieteisfantasioissa käytetyt avaruusalukset oli suunnitellut von Braun yhteistyössä Disneyn kanssa. Sattumaa tai ei, myöhemmin Apollon puitteissa käytetyt mallit muistuttivat Disneyn elokuvien fantasioita. Vaikutti siltä, että Disneyn fantasiamaailma ja todellisuus olivat sekoittuneet toisiinsa.

Disney menehtyi vuonna 1966. On kuitenkin aiheellista kysyä kuinka paljon teknistä tukea Disney oli ehtinyt oikein tarjota Apollo-ohjelman visuaaliseen toteutukseen? Entä jatkuiko NASAn ja Disneyn studioiden yhteistyö myös sen jälkeen?



Disney ja von Braun  kuvattuna Marshall Space Flight Centerissä
sijainneessa von Braunin toimistolla huhtikuussa 1965.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.