Boeing 757 -koko verrattuna Pentagonin iskun julkisivun vaurioalueeseen. Lentokone vaikuttaa liian leveältä vaurioalueeseen nähden. |
Mutta mikäli näin tosiaan tapahtui, miksi Pentagonin seinämässä ei ollut havaittavissa mainittavia vaurioita, kuten ei edes pienen lentokoneen mentävää aukkoa, vaan julkisivu oli rikkoontuneita ikkunoita lukuunottamatta suhteellisen ehjä vielä välittömästi iskun jälkeen? Vasta myöhemmin, pitkään jatkuneen tulipalon sammuttamisen yhteydessä osa julkisivusta romahti. Ja mikäli Boeing 757 ei uppoutunut rakennuksen sisään, vaan se pysähtyi rakennuksen seinään, niin missä lentokoneen suuremmat osat oikein olivat? Voiko kone ikään kuin vain kadota törmäyksen johdosta siten, ettei mitään ihmisjäänteitä lentokoneen matkustajista tai matkatavaraakaan löydetty koko alueelta? Ja miten on selitettävissä, että rakennusvauriot ulottuivat aina kolmen ulommaisen Pentagonin rakennuksen läpi, ja silti julkisivu pysyi lähes ehjänä?
Miksi tässä ilmakuvassa, joka otettiin neljä päivää
ennen Pentagonin iskua nurmella näkyy jo jälki, jonka lentokoneen oletettiin tehneen? |
FBI on julkaissut jälkikäteen todisteena tapahtumasta joitakin valokuvia, jossa nurmikolla on nähtävillä yksittäisiä lentokoneen osia. Siinäpä on meille epäileville todisteita kerrakseen. Lähemmin tarkasteltaessa nämä kuvat saattavat herättää kuitenkin epäilyksiä; mieleen saattaa tulla helposti, että kyseessä olisi ollut jonkinlainen lavastus, jossa näitä osia olisi tuotu paikalle jälkikäteen. Ainakaan ne eivät vaikuta olevan 757 -koneesta, vaan pienemmästä koneesta. Ja miksi välittömästi Pentagonin iskun jälkeen otetuissa ilmakuvissa ei näy merkkejä lentokoneen suuremmista osista, vaan vasta myöhemmissä FBI:n julkaisemissa kuvissa?
FBI sulki Pentagonin alueen iskun jälkeen - tämä väitetään olevan osa iskussa käytetystä Boeing 757 -lentokoneesta. Näinköhän? |
FBI:n julkaisemasta Pentagonin erään turvakameran kuvasta voisi päätellä jonkun kohteen lähestyvän rakennuskompleksia, mutta se ei kylläkään näytä täysikokoiselta matkustajalentokoneelta, vaan muotonsa puolesta se oli jotain muuta. Tosiasiassa Pentagoniin iskeytyikin miehittämätön pienlentokone-ohjus, joka oli varustettu räjähteillä tai ennemminkin ohjuksella. Yhdysvaltain ilmavoimilla oli jo tuolloin käytössä useita erimallisia lentokoneita, joita pystyttiin kauko-ohjaamaan. Kyseinen kone oli lähestynyt Pentagonia todella matalalla, matkustajalentokonetta huomattavasti nopeammalla vauhdilla, tutkan alapuolella ja lähes äänettömästi.
Käytettiinkö Global Hawk -lentokonetta kauko-ohjattavana ohjuksena Pentagoniin? |
Erään räjähdyksen todistaneen pilotin silmännäkijätodistusten perusteella kyseessä oli Yhdysvaltojen ilmavoimien käyttämä malli "Global Hawk", joita ei ollut vuoteen 2001 mennessä rakennettu kuin vain kourallinen.
Iskussa käytettyä alusta kuvailtiin väriltään valkoiseksi. Mikäli kyseessä oli tyypillinen "Global Hawk", sen siipien kärkiväli oli noin 35 metriä, ja koneen pituus oli runsaat 13 metriä. Alus oli muotoiltu sangen erikoisesti, siinä oli yksi moottori, joka oli sijoitettu koneen peräosaan. Se oli mitä ilmeisemmin myös varustettu jonkinlaisella "DU" ohjuksella, jolla pystyi läpäisemään esimerkiksi paksun betonin. Samasta mallista oli kuitenkin olemassa myös muita samantyyppisiä versioita, samoin kuin eräs versio, jossa ei ollut lainkaan leveitä siipiä, vaan kyseessä oli samanniminen kauko-ohjattava ohjus-lennokki, joka oli myös väriltään valkoinen. Tätä edellistä huomattavasti pienempää lennokkia voitiin käyttää ohjuksena sellaisenaan, tai siitä voitiin laukaista myös erillinen ohjus. Joka tapauksessa, samanaikaisesti noin neljän kilometrin korkeudessa havaittiin toinen lentokone. Vaikuttikin siltä, että "Global Hawkia" ohjattiin tästä koneesta. "Global Hawk" oli ominaisuuksiltaan lähes äänetön.
Uusimmat silminnäkijähavoinnot selittäisivät hyvin julkisuudessä aiemmin esitetyt "alkuperäiset" silminnäkijähavainnot, joiden mukaan he olivat havainneet jonkin lentokoneen lähestyneen Pentagonia, mutta kukaan näistä silminnäkijöistä ei kuitenkaan nähnyt itse lentokoneen törmäystä. Tämä selittäisi myös sen, että osa silminnäkijöistä oli nähnyt jonkin lentokoneen poistuvan Pentagonin alueelta räjähdyksen jälkeen. Edellisten lisäksi on olemassa myös FBI:n taholta tekaistuja silminnäkijähavaintoja. Pentagonin yläpuolella lensi joka tapauksessa vähintään kaksi lentävää alusta, joista siis todennäköisesti yksi osui kohteeseensa. Erinäisten viitteiden mukaan erilaisia lentokoneita (samoin kuin helikoptereita) saattoi lentää enemmänkin alueella. Ja toisin kuin yleisesti luullaan, itse törmäyksen nähneitä silminnäkijöitä oli ollut todellisuudessa lukuisia, mutta näiden henkilöiden lausunnot eivät päässeet julkisuuteen tutkimusten alkuvaiheessa. Esimerkiksi joukko ihmisiä oli seurannut lähestyvää konetta kiikareilla Pentagonin edustalla, ja he todistivat myös itse iskun.
Iskussa käytettyä alusta kuvailtiin väriltään valkoiseksi. Mikäli kyseessä oli tyypillinen "Global Hawk", sen siipien kärkiväli oli noin 35 metriä, ja koneen pituus oli runsaat 13 metriä. Alus oli muotoiltu sangen erikoisesti, siinä oli yksi moottori, joka oli sijoitettu koneen peräosaan. Se oli mitä ilmeisemmin myös varustettu jonkinlaisella "DU" ohjuksella, jolla pystyi läpäisemään esimerkiksi paksun betonin. Samasta mallista oli kuitenkin olemassa myös muita samantyyppisiä versioita, samoin kuin eräs versio, jossa ei ollut lainkaan leveitä siipiä, vaan kyseessä oli samanniminen kauko-ohjattava ohjus-lennokki, joka oli myös väriltään valkoinen. Tätä edellistä huomattavasti pienempää lennokkia voitiin käyttää ohjuksena sellaisenaan, tai siitä voitiin laukaista myös erillinen ohjus. Joka tapauksessa, samanaikaisesti noin neljän kilometrin korkeudessa havaittiin toinen lentokone. Vaikuttikin siltä, että "Global Hawkia" ohjattiin tästä koneesta. "Global Hawk" oli ominaisuuksiltaan lähes äänetön.
Uusimmat silminnäkijähavoinnot selittäisivät hyvin julkisuudessä aiemmin esitetyt "alkuperäiset" silminnäkijähavainnot, joiden mukaan he olivat havainneet jonkin lentokoneen lähestyneen Pentagonia, mutta kukaan näistä silminnäkijöistä ei kuitenkaan nähnyt itse lentokoneen törmäystä. Tämä selittäisi myös sen, että osa silminnäkijöistä oli nähnyt jonkin lentokoneen poistuvan Pentagonin alueelta räjähdyksen jälkeen. Edellisten lisäksi on olemassa myös FBI:n taholta tekaistuja silminnäkijähavaintoja. Pentagonin yläpuolella lensi joka tapauksessa vähintään kaksi lentävää alusta, joista siis todennäköisesti yksi osui kohteeseensa. Erinäisten viitteiden mukaan erilaisia lentokoneita (samoin kuin helikoptereita) saattoi lentää enemmänkin alueella. Ja toisin kuin yleisesti luullaan, itse törmäyksen nähneitä silminnäkijöitä oli ollut todellisuudessa lukuisia, mutta näiden henkilöiden lausunnot eivät päässeet julkisuuteen tutkimusten alkuvaiheessa. Esimerkiksi joukko ihmisiä oli seurannut lähestyvää konetta kiikareilla Pentagonin edustalla, ja he todistivat myös itse iskun.
Pentagonissa julkisivuun iskeytynyt
kohde aiheutti voimakkaan tulipalon, jota palokunta yritti sammuttaa. |
Pentagon ja lentokoneen oletettu
törmäyskohta - olisiko Boeing 757 voinut mahtua tästä aukosta sisään? |
Erikoista on, että lähempänä iskun kohdetta sijaitsi ainakin kolme Pentagonin valvontakameraa; jos mitään salattavaa ei ollut, niin miksi niistä ei ole julkaistu mitään kuvamateriaalia? Miksi FBI takavarikoi kaikki muut Pentagonin alueen valvontavideot, sekä lähes kaikki muutkin videot ja valokuvat lähialueelta? Jälkikäteen julkisuuteen pompsahtaneessa läheisen hotellin turvakameran videossa näkyy kaukana myös samainen räjähdys Pentagonin julkisivussa, mutta siinäkään ei näy suurta matkustajalentokonetta. Sattumaako? Ja miten ihmeessä valtavaa Boeing 757 -konetta olisi osannut ohjata pienlentokoneen kurssilta reputtanut terroristi, osannut lentää oikeaan kaupunkiin, löytänyt Pentagonin, lähestynyt kohdetta oikealla lentoradalla ja oikeassa lentokulmassa ja vieläpä siten, että hän olisi osunut niin tarkasti kohteeseensa, lähes maantasoa pitkin? Ei mitenkään - tietenkään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.